Standardy pracy kynoedukatora
Wypracowane podczas spotkania roboczego 8.09.2019 przez założycielki i ekspertki Forum Kynoedukatorów w składzie: Aleksandra Cieślicka, Joanna Błońska, Marta Woźniak, Marzena Kuczyńska, Magdalena Warońska, uzupełnione przez uczestników V, VI i VII edycji kursu dla kynoedukatorów Dog Mind.
§1 DEFINICJE
- Czym kynoedukacja nie jest?
- Kynoedukacja nie jest formą terapii,
- Kynoedukacja nie jest szkoleniem psów,
- Kynoedukacja nie jest terapią behawioralną psów.
- Czym jest kynoedukacja?
- Kynoedukacja to każda forma edukacji mająca na celu zwiększanie wiedzy na temat dobrostanu psów i ich etogramu (repertuaru naturalnych zachowań),
- Kynoedukacja to działania mające na celu rozwijanie u uczestników umiejętności zaspokajania potrzeb psów,
- Kynoedukacja to działania z obszaru profilaktyki pogryzień, rozwijanie umiejętności bezpiecznego obcowania z psami,
- Kynoedukacja to wszelkie działania dążące do zwiększania świadomości społecznej w obszarze międzygatunkowych relacji z psami,
- Kynoedukacja to również działania zwiększające empatię wobec zwierząt i kształtujące przyjazne, pełne szacunku postawy wobec psów.
§2 DOBRE PRAKTYKI W KONTAKCIE Z KLIENTAMI I UCZESTNIKAMI ZAJĘĆ
- Kynoedukator w swojej pracy stosuje zasady profesjonalnego projektowania szkoleń, przez co rozumie się:
- badanie potrzeb odbiorców,
- przedstawienie oferty,
- ustalenie zasad współpracy,
- określenie celu ogólnego i celów szczegółowych szkolenia,
- opracowanie scenariusza realizującego założone cele,
- kontraktowanie zasad obowiązujących podczas zajęć,
- stosowanie metod aktywizujących w uczeniu,
- ewaluację szkolenia (i doskonalenie scenariuszy oraz swojego warsztatu na jej podstawie).
- Kynoedukator stawia na pierwszym miejscu cele merytoryczne, którym podporządkowuje działania marketingowe, a nie odwrotnie.
- Kynoedukator dba o komfort każdego uczestnika zajęć i nie narusza granic uczestników (udział w ćwiczeniach jest dobrowolny).
- Kynoedukator koncentruje się na promowaniu i uczeniu pozytywnych postaw, nie na piętnowaniu błędów.
- Kynoedukator realizuje program zajęć, a wątki wykraczające poza program przekierowuje do odpowiednich specjalistów lub na czas poza zajęciami.
- Kynoedukator zawsze przychodzi na zajęcia przygotowany, a w razie jakichkolwiek zdarzeń losowych uniemożliwiających poprowadzenie zajęć – bezzwłocznie informuje zleceniodawcę o zaistniałej sytuacji.
- W przypadku pracy z osobami nieletnimi, kynoedukator dba o dobrą współpracę z opiekunem grupy.
§3 DOBRE PRAKTYKI – PRZEKAZYWANE TREŚCI
- Kynoedukator stale rozwija i aktualizuje swoją wiedzę w ramach branżowych wydarzeń oraz samokształcenia,
- Kynoedukator jasno określa swoje kompetencje (wykształcenie, doświadczenie, przygotowanie) i ich granice,
- Kynoedukator nie podejmuje się prowadzenia zajęć wykraczających tematycznie poza jego przygotowanie,
- Kynoedukator podaje źródła przekazywanej wiedzy, dbając o ich aktualność i rzetelność.
- Kynoedukator dba o atrakcyjność zajęć dla uczestników, stosuje ciekawe materiały i ćwiczenia, dostosowuje formę przekazu do potrzeb uczestników.
§4 DOBRE PRAKTYKI FORUM KYNOEDUKATORÓW
- Kynoedukator poddaje się superwizji.
- Kynoedukator korzysta z materiałów z otwartych źródeł, stworzonych osobiście lub zapożyczonych wyłącznie za zgodą autora, z zaznaczeniem autorstwa.
- Kynoedukator dba o dobre imię swojej profesji, wykazuje się koleżeńską postawą, a zastrzeżenia do cudzej pracy przekazuje bezpośrednio osobie zainteresowanej, unikając szkalowania, również w internecie.
- Kynoedukator reprezentuje postawę odzwierciedlającą treści, które przekazuje podczas zajęć. Wszystko, czego uczy, stosuje w codziennym życiu, w tym zwłaszcza wobec własnych psów.
- Kynoedukator bierze odpowiedzialność za treści udostępniane w sieci – nie występuje w dyskusjach anonimowo i wykazuje się szacunkiem wobec rozmówców.
- Kynoedukator swoją postawą odzwierciedla wartości przekazywane podczas zajęć: komunikuje się wprost, unikając przy tym oceniania i obrażania osób o odrębnych poglądach, proponuje merytoryczne rozwiązania poruszanych problemów, nie ocenia osób trzecich (np. specjalistów zaangażowanych w proces szkolenia psa).
- Kynoedukatorzy wymieniają się wiedzą, spostrzeżeniami, pomysłami.
- Kynoedukator angażuje się w działania wolontariackie na rzecz poprawy sytuacji psów w Polsce, w tym zwłaszcza kampanie społeczne, tworzenie materiałów i treści edukacyjnych oraz otwartych spotkań (również online) edukacyjnych.
§5 DOBRE PRAKTYKI – PIES NA ZAJĘCIACH
- Kynoedukator proponuje alternatywne rozwiązania dla obecności psa na zajęciach i decyduje się na nią tylko w przypadku, gdy cel zajęć jest pożyteczny społecznie (np. profilaktyka pogryzień), nie da się go zrealizować inaczej i istnieje możliwość zapewnienia psu dobrostanu.
- Kynoedukator nigdy nie angażuje w zajęcia psa, jako formy atrakcji dla uczestników.
- Kynoedukator stawia dobro psa na pierwszym miejscu: pies biorący udział w zajęciach musi być zdrowy i radzić sobie z danym rodzajem zajęć bez dyskomfortu i bez przymusu (również w postaci przytrzymywania na smyczy, czy skarmiania jedzeniem).
- Kynoedukator zawsze jest gotowy przerwać zajęcia w sytuacji dyskomfortu psa i uwzględnia ten fakt na etapie ustaleń ze zleceniodawcą.
- Kynoedukator zawsze sprawdza warunki w miejscu prowadzenia zajęć przed wprowadzeniem tam psa oraz zapewnia psu możliwość zapoznania się z miejscem bez uczestników.
- Kynoedukator tak organizuje przestrzeń podczas zajęć, by pies miał swoje bezpieczne miejsce oddzielone od uczestników.
- Kynoedukator dopuszcza do bezpośredniego kontaktu uczestników z psami wyłącznie pojedynczo i z inicjatywy psa. Informuje uczestników, że jeśli pies nie będzie sobie życzył kontaktu, nie będzie możliwości dotykania go i egzekwuje tę zasadę, jednocześnie dając przykład szacunku dla psa.
- W przypadku angażowania psa w zajęcia, kynoedukator dba o to, żeby pies miał pomiędzy nimi czas na pełną regenerację (7 dni), zwłaszcza w przypadku, gdy w jednym tygodniu pies uczestniczył w kilku lekcjach (nie więcej, niż trzech, trwających poniżej 40 minut).
- Kynoedukator określa niezbędne warunki przeprowadzenia zajęć z psem (wielkość pomieszczenia, jego aranżacja, liczba uczestników etc.) i rezygnuje z poprowadzenia zajęć w przypadku naruszenia z góry ustalonych zasad.